skip to Main Content

Partnerskaber

Et succesfuldt partnerskab styrker driften og omsætningen

Vi har et tæt samarbejde med Kooperationen i forholdt til udviklingen af socialøkonimisk partnerskaber.

Et socialøkonomisk partnerskab er et lokalt virksomhedssamarbejde. Typisk mellem en socialøkonomisk virksomhed og en virksomhed, der ønsker at tage et socialt ansvar. Kommunen og andre aktører kan også spille en rolle.

Et succesfuldt partnerskab styrker driften og omsætningen for begge partnere og skaber samtidig beskæftigelse til mennesker, der har stået uden for arbejdsmarkedet.

Et socialøkonomisk partnerskab kan ske ved, at en virksomhed vælger en socialøkonomisk underleverandør til opgaver som rengøring, IT-ydelser, pakkeopgaver eller en kantineordning. De nye opgaver styrker den socialøkonomiske virksomheds omsætning, og der skabes en eller flere arbejdspladser. Hos den ”almindelige” virksomhed giver aftalen bl.a. værdi for medarbejdere og kunder ved at bidrage til at skabe et rummeligt arbejdsmarked.

Et partnerskab kan også ske ved, at en virksomhed får hjælp til at skabe rummelige arbejdspladser i sin egen produktion, eksempelvis ved at lade en socialøkonomisk virksomhed stå for personaleadministrationen eller in-house pakkeopgaver.

Sociale indkøb
Sociale offentlige indkøb får lige nu stor opmærksomhed på tværs af Europa. Erfaringerne er dog stadigvæk relativt få, og efterspørgslen efter viden er stor.

Der tages derfor kontakt med kommuner, der ønsker at undersøge mulighederne for at indtænke sociale eller socialøkonomiske hensyn, når de køber ind.

Dette kan kommuner eksempelvis gøre ved at stille krav i deres kontrakter om, at der skabes beskæftigelse til mennesker, der har stået uden for arbejdsmarkedet. Ved at lade leverandører konkurrere om at skabe rummelige job, ligesom de konkurrerer på pris og kvalitet. Eller ved at målrette et indkøb direkte mod socialøkonomiske virksomheder.

“De borgere, der har været i forløb hos jer, roser jer. De er simpelthen så glade for
coachingforløbene. De synes, at I er kompetente og møder dem, lige hvor de er. Derudover
får de redskaber, som de kan bruge i deres sygdomsforløb. I gør det virkelig godt.”

Noor, Kommunal fastholdelsesrådgiver

En stor tak efter jeg har afsluttet 2. forløb i skipperhuset hos Lehman & Partners. Man har altid følt sig set og hørt om det har været undervisning i grupper eller samtalerne 1:1. Jeg har fået så meget ud af kurset mentalt da jeg igen kan sove hele natten. De værktøjer jeg har fået på kurset har hjulpet mig meget i hverdagen til at sortere hvad jeg vil bruge min energi på. Jeg går sjældent i minus af energi fordi jeg for sagt nej til aftaler og opgaver jeg bør bruge tid på. Jeg kan se lyset for enden af tunnelen og da jeg startede hos jer var der ingen lys.

Tusind tak for at give mig de rette hjælpemidler til at passe bedre på mig selv. Og som Else ville have sagt “ så passer jeg min egen matrikel”

Sabrina

“Efter mit forløb har jeg erhvervet mig mange nye værktøjer til at håndtere min stress og
angst. Der var en rar og tryg atmosfære, og jeg fik ny indsigt i, hvordan jeg kan bruge
mindfulness i min hverdag. Jeg kom efterfølgende i en jobafklaringspraktik, som førte til at
jeg blev ansat i et vikariat. Jeg har genfundet troen på mig selv, og er taknemmelig for alle
de ting, jeg har lært af forløbet.”

Sidsel, Deltager i coaching-forløb

Back To Top